Mensen zeggen dat je eiwitten moet eten (zit bv. In kwarkpap) , voor de sporters. Maar word je dan echt dik?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Eiwitten zitten niet alleen in kwarkpap, maar o.a. in vlees, noten, peulvruchten, kaas etc.
Van eiwitten alleen wordt je niet dik.
Het ligt er een beetje aan wat het recept is van de kwarkpap die je bedoelt. Als er veel suikers of vetten in zitten, dan zal je daar best wel eens dik van kunnen worden als je er teveel van gaat eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eiwitten zitten ook in ei ;-)
Eiwitten zijn bouwstoffen, en kunnen niet door het lichaam opgeslagen worden. Ze worden direct verbrandt. Hierdoor worden andere stofjes, die normaal ook voor verbranding zorgen, minder verbrandt. Dit zijn oa koolhydraten en vetten. Die kunnen wél opgeslagen worden. Dat gebeurt dus: de eiwitten worden verbrand en de vetten/koolhydraten worden opgeslagen. Hierdoor zou je dus bij groter hoeveelheden eiwit dikker kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van eiwitten wordt je niet zo snel dik. Het omzetten van eiwitten in vet kost veel energie en zal dus niet zo snel plaatsvinden. Maar te veel calorien is altijd te veel (en maakt dus dik) en het maakt niet uit of dat nou eiwitten, koolhydraten of vetten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerder vol en minder honger met eiwit in je dieet. Uit onderzoek blijkt dat mensen in totaliteit minder eten als ze relatief veel eiwit binnenkrijgen via hun dieet. Het eten van een maaltijd met veel eiwit zorgt er namelijk voor dat je eerder vol zit en dus minder eet. Ook blijkt dat mensen die een eiwitrijke maaltijd hebben genuttigd, minder snel weer trek hebben na de maaltijd. Daarnaast is er veel energie nodig voor de stofwisseling van eiwit: het energiegebruik wordt met maar liefst twintig tot dertig procent verhoogd. Je verbrandt dus meer calorieën! Het omzetten van eiwitten in vet kost veel energie en het lichaam zal daarom niet snel overgaan tot deze omzetting.

Eiwitrijke producten met weinig calorieën en vet. Mager vlees en magere zuivel zijn goede voorbeelden van producten met veel eiwit. Ook noten, vis en peulvruchten kunnen hiertoe gerekend worden en mogen daarom niet ontbreken in je dieet. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, blijkt uit de laatste onderzoeken dat ook eieren gezond zijn. Kies het liefst voor de gekookte variant. Hieronder staan nog wat voorbeelden van voeding met veel eiwitten en relatief weinig calorieën.

Eiwitrijk ontbijt met voldoende vezels:
- Tarwe / bruin / volkoren brood
- Eiwitrijk beleg: pindakaas, kalkoenfilet, gekookt ei, magere kaas, rosbief
- (Magere) Yoghurt of kwark, bijv. met fruit of muesli of andere ontbijtgranen
- Soja-melk of andere soja drank
- Mueslibol

Lunch met eiwit en voldoende vezels:
- Tarwe / bruin / volkoren brood met zonnebloempitten of pompoenpitten
- Eiwitrijk beleg: rosbief, kalkoenfilet, tonijn, kipfilet, gekookt ei, zalm, pindakaas, magere kaas
- Salade met tonijn / kip / noten / zalm
- Mueslibol

Avondeten met eiwit en voldoende vezels:
- Tartaar, kip en ander gevogelte (zonder huid) en vis zijn net als magere varianten van vlees, zoals bijv. mager rundergehakt, een goede keuze.
- Bonen(soep): witte en bruine bonen, kapucijnen.
- Tofu als vleesvervanger
- Broccoli, bevat niet heel veel ewit, maar behoort tot de gezondste groenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan;))
De hoofdreden dat sporters meer eiwitten nodig hebben dan niet sporters is omdat je de spieren zwaar belast en beschadigd bij het trainen. Je hebt je eiwitten dan hard nodig om dit te herstellen. Ook bij de opbouw van spierweefsel zijn eiwitten nodig. Ze worden ook gebruikt als een bron van energie wanneer je door je koolhydraten heen bent en je uit vet niet snel genoeg je energie kan halen (wat bij heel intensief sporten dus nog wel eens voor komt). Een sporter heeft dus redelijk wat eiwitten nodig. Bij een normaal dieet en zwaar sporten heb je meer tijd nodig om te herstellen en spiermassa op te bouwen.

Te veel eiwitten is echter ronduit ongezond en veel eiwitrijk voedsel is ook rijk aan vet (exact dat spul waar je dik van wordt). Zoals met alles zal het dieet op de inspanning afgestemd moeten zijn om er profijt van te hebben.